Oldalak

2009. szeptember 20., vasárnap

Franciaországi körutazás IV.

Hétköznapok a Pireneusokban

A lencsében tett látogatásunk után a Pireneusokban található Luz Saint Souveur városába mentünk. Útunk Toulouse városán keresztül vitt, ahol leszálás közben láthattuk az Airbus repülőgépszállító óriását. Betöltötte a légteret. Itt három napot töltöttünk el, szállásunk a Val de Roland nevű apartmanházban volt. A szállásunk összesen 3 épületből állt, 2 házból és egy „wellness” egységből állt. Az egyik házat nem olyan régen adták át és látszott, hogy a téli időszakra van berendezkedve, mert minden úgy volt kialakítva, parkolás, sí tárolók, mosóhelység. A város központja 5 perc sétára volt, de itt kevés időt töltöttünk. Innen mentünk kirándulni Lourdes-ba, a Pic du Midi-re és Gavarnie-ba.
Lourdes mintegy 30 km-re volt a szállástól, így rövid autózás után a belváros forgatagában találtuk magunkat. Ott egy parkolóházban kaptunk helyet, amely kijárata egyből a forgatagba nyílt. Ez a város jelentősége, hogy a 19. század közepén egy a birka nyájat sétálltató kislánynak, Bernadett Soubirous-nak megjelent Szűz Mária összesen 18 alkalommal néhány hónap leforgása alatt. A hittel való gyógyításnak és gyógyulásnak óriási jelentőséget tulajdonítanak. Működik itt egy korház is, ahol a beteg emberek néhány napot tölthetnek és a gyógyulásért reménykedhetnek. Látni és testközelből érezni a sok beteget elég nyomasztó volt. Az ok, amiért az emberek ide zarándokolnak az az, hogy már volt példa arra, hogy emberek meggyógyultak. A hit középpontjában egy gyönyörű szép templom, katedrális áll, amely több emeletes. Ezt úgy kell elképzelni, hogy van a nagytemplom és felette külön bejáratokon van két kisebb kápolna. A templom melletti kis dombon, egy előre meghatározott úton a stációkat lehet megtekinteni. Itt meg kell jegyezni, hogy a tizedik stációt a magyarok ajándékozták a városnak, a zarándokoknak 1912-ben.
A Pireneusok ezen részén több Tour de France szakasz is átvezet. Az egyik és talán ezen vidék legismertebbje a 2115 méter magasan fekvő Tourmalet hágó. A hágó Luz Saint Souveur felöl 7 km-en 1 km-t emelkedik. A csúcson egy étterem és egy szuvenír bolt volt, illetve innen gyalog is fel lehet menni a közel 3000 méter magas Pic du Midi-re. Az úton rengeteg biciklis volt, akik a csúcsra tekertek fel. Mi inkább a felvonót választottuk, amely a völgyben lévő La Mongie városából indult, fejenként 30 euróért. A hegycsúcson egy obszervatórium is működik, de ezt nem látogattuk meg, inkább nyugágyban kifeküdtünk és napoztunk. A felhőmentes időnek köszönhetően az egész tájat be lehetett látni és igen messzire is.
A következő napon igen barátságtalan hideg, párás felhős időre ébredtünk. Hosszas hezitálás után elmentünk, hogy megnézzük Gavarnie csodáját a Cirquet. Egyszerűen úgy tudnám leírni, hogy egy zsákutca, amely végén több 3000 méternél magasabb hegycsúcs van és és egy vízesés bukik alá. A partitúra szerint ez Európa legmagasabb vízesése, összeségében 800 méter hosszan zúdul le az víz. Megérkezésünkkor távolról gyönyörűen látszódott, de minél közelebb mentünk annál gyorsabban ereszkedett alá a felhő és a pára és egy szempillantás alatt beült a völgybe és már semmit sem lehetett látni. Ekkor visszafordultunk a hegyi úton és a városban tettünk egy rövid sétát és hazamentünk a szállásra és az uszodába fürödni egyet.