Oldalak

Keresés

2021. december 28., kedd

Kirándulások Eplény és környékén

Eplény település sokaknak ismert lehet a téli időszakból, hiszen itt található hazánk egyik sípályája, az eplényi Síaréna, amely Veszprémtől északra fekszik, közel 20 km-re. Szerencsénk volt a szállás választással, mert az utolsó pillanatban kezdtünk el keresni a Balaton körül az augusztus 20-i hétvégére, amely szinte esélytelen volt, de mégis sikerrel jártunk és eltölthettünk néhány napot az Eplényen található Family Apartman -ban. A fő út mellett található szálláshely több külön bejáratú apartmannal rendelkezik, amely kiváló egyéni vagy akár csapatos utazásokhoz is. Esetünkben a teljes apartmanházat belaktuk, csak mi voltunk, amely szintén emelt az ott tartózkodás hangulatán. Az apartmanok jól felszereltek, a konyhában kávéfőző és szendvicssütő is található, de ha főzni támad kedvünk azt a főzőlap segítségével is megtehetjük. Míg az emeleti résznél található egy fedett terasz, amely közösségi térként is funkcionál, addig a parkoló melletti épületben egy pingpongasztal, egy csocsó asztal található. A térségben igen sok a látnivaló található, amelyek közül néhány megismerésére vállalkoztunk.

Utunkat az eplényi Síaréna felé vettük, amely a szállástól 3 km-re található, a település végén a főútról lekanyarodva az erdei út végén a libegő parkolójához jutunk. Az útszakasz nem túl széles, ügyelni kell a két irányú forgalomra. A Síarénának két felvonója is van, a 4 személyes Audi Sport felvonó és a 2 személyes Intersport felvonó, de nyári üzemben csak a nagyobb felvonó működik. A libegőre a felnőtt jegyár egy útra 2.000,-Ft-ba, míg a retúr 2.500,-Ft-ba kerül, a menetideje kb. 15perc.

A jegypénztár a parkolóban található, ahol több étkezde, trambulin és emlékérme automata is helyet kapott, de szezonon kívül csupán egy étkezde volt elérhető. Feltételezem, hogy a főszezonban minden kiszolgáló egység nyitva van. A libegő tetejére érve működik egy fényképezőgép, ha szeretnénk emlékbe hazavinni, érdemes figyelni és mosolyogni. A fényképeket a felvonó tetején lévő hüttében lehet megtekinteni és előhívatni, de a fénykép helyett választhatunk hűtőmágnest vagy kulcstartót is. Amíg a hütte előtti teraszon napozunk, a gyermekek a közeli játszótéren fáraszthatják magukat. Innen indulnak túraútvonalak, ha esetleg gyalog kívánunk visszamenni a parkolóhoz, ám mielőtt visszafordulunk mindenképpen tekintsük meg és sétáljunk végig a Mezitlábas ösvényen, amely végén az Ámos-hegyi kilátó található, ahonnan gyönyörű és zavartalan kilátás nyílik a környező vidékre.

Miután kimozogtuk magunkat Zirc felé vettük az irányt, amely Eplény után a következő település, ahol is a Bagolyvár étteremben pótoltuk az elhasznált energiákat. Ragyogó időben a teraszon is el lehet fogyasztani az ételt, amely egy nagy füves udvarba csatlakozik, benne egy játszótérrel ás háziállatokkal, így a gyermekek sem unatkoznak, míg várjuk az ételt. A város főtere pár percnyi autózásra van, ahol is a zirci Ciszterci Apátságot és az Arborétumot is megtekinthetjük. Ezúttal az Apátságra voltunk kíváncsiak, így befizettünk egy látogatásra, amely magába foglalta a Vöröstorony, a Királyterem és a Műemlékkönyvtár megtekintését idegenvezető kíséretében. A Bazilika megtekinthető, de a körbevezetés térítés ellenében és adott időpontokban lehetséges. Belépőjegyet többféle kombinációban is meg tudjuk vásárolni, csak egy-egy látványosságra vagy kombinálva, ha több dolog érdekel bennünket. A könyvtárban megtekinthetjük a több ezer darabból álló gyűjteményt, a terem közepén álló két földgömböt, amelyek több évszázaddal korábban készültek és az akkori tudás szerinti elhelyezkedést mutatja vagy éppen a terem intarziás borítását, a kapcsolódó történetekkel egyetemben. A látogatásra néhány órát érdemes szánni, majd utána egy finom sütemény kíséretében átbeszélhetjük a látottakat, az élményeket. Ehhez a Pepe cukrászdát választottuk, amely a főtértől néhány percnyi sétára van és csak ajánlani tudom, finom, friss, sós és édes sütemények széles választéka vár a betérőkre.

Zircről tovább haladva az északi megyehatár felé megpillanthatjuk egy dombtetőn Csesznek magasba emelkedő várromját. Látogatói parkolót több helyen alakítottak ki, de talán a temető mellett lévőt ajánlanám, mert elég nagy ahhoz, hogy találjunk üres helyen és mindössze 10 perc sétára van a várromhoz felvezető út kezdetétől. Itt található étterem és néhány A vár térítés ellenében látogatható, amely felnőttenként 700,-Ft-ba kerül. A pénztárnál kialakításra került egy kis látogató központ, ahol a várról és történelméről tudhatunk meg érdekességeket, továbbá folyamatosan találkozhatunk információs táblákkal ahogyan haladunk a legmagasabb pont felé. Fentről csodás kilátás tárul elénk a környező dombokra és erdőkre. Napsütéses, kellemes időben néhány órás programként kalkulálhatunk.

Szent István ünnepén többször hallottuk már azt a legendát, hogy nem szabad a Balaton-t megközelíteni, mert zsúfolt és nehézkes a közlekedés. Figyelmen kívül hagyva az intő jeleket, mégis úgy döntöttünk, hogy a tűzijátékot egy hajóról a vízen nézzük meg. A hajó, amelyet kiválasztottunk a Kisfaludy gőzös volt, amely Balatonfüred kikötőjéből indult és a program az volt, hogy megközelítjük Tihany partjait és megnézzük az ottani tűzijátékot, majd egy kisebb kerülővel visszamegyünk a füredi játékokra. Maga a hajókázás nagyon nagy élmény volt, mert a szabad levegőn hajókázol a sötétben, miközben a városok fényei megmutatják Balaton körvonalait. A tűzijátékok kezdési ideje eltérő, de az északi parti fények is nagyon szépen látszódtak a hajóról. Menet közben van lehetőség italt rendelni és a habokat szelve élvezni a természetet. A hajó belsejébe kialakításra került egyébként egy múzeum is, amely elsősorban a hajó történetét hivatott bemutatni, de láthatunk pillanatképeket, hogy a az emberek hogyan töltötték el idejüket a hajón. Miután vége lett a tűzijátéknak, természetesen mindenki egyszerre akarta elhagyni a parkolót és a várost, szóval a legenda bebizonyosodott.

Tartalmas időt töltöttünk el és a várakozásomat felülmúlta az a sok élmény, amit az ország ezen szeglete nyújtott nekünk.