Oldalak

Keresés

2012. augusztus 12., vasárnap

A sümegi vár és környéke

A hotelbe az érkezés napján 15:00-tól lehet elfoglalni a szobákat. Mivel mi hamarabb érkeztünk, így várnunk kellett, de kihasználva ezt az időt megnéztük a vár lábánál lévő épületeket. Ez az épület együttes kb. 3 perc sétára van a hotel épületétől, így nem kel autóba ülni. Itt a következő néhány érdekesség található:

Korabeli szekér és kocsi múzeum, amely bemutatja, hogy az 1900-as évek elején milyen járműveket használtak a helybeliek, néhány esetében még egy-egy történetet is hozzáfűztek, az ismertetőben. Ide a felnőtt belépő 500 Ft-ba kerül.
Lovagi torna helyszíne is itt található, amelynek egyik hosszanti oldalán a lelátó található, a homokos terület pedig a torna lebonyolításának helyszíne, királyi VIP páhollyal, amely a műsor része.A tornán szereplő lovaknak itt van az istállójuk, amelybe nincsen szabad bejárás, de napközben foglalkoznak a lovakkal, mossák őket, karámba vezetik őket, hogy szabadon fussanak és legelésszenek, és ha a kerítéshez elég közel kerülnek, akkor meg is lehet simogatni őket. A lovak mellett más állatokat is tartanak itt, kecskéket, szamarakat, galambokat, szárnyasokat, amelyeket szintén meg lehet6 simogatni, ha a kerítés közelébe jönnek.
A Várcsárda épülete is itt található, ahol a hotel vendégei kedvezményesen fogyaszthatják el az ételeket és megpihenhetnek a vár bevételét követően. De van lehetőség gyorsételek fogyasztására is, mert az ajándéküzletek vagy inkább bódék mellett pizza, hamburger, gyros és sültburgonyát is fogyaszthatunk.
Ha nem szeretnénk sétálva feljutni a várba működik a vár taxi. A hotelből 600,- Ft-ért visz fel, míg a retour jegy 1.100,- Ft. Ha a várcsárdától indulunk az ár 500,- és 900,- Ft-ra módosul. A várba egy út vezet fel, amely kezdetben lankásan, majd a várnál meredeken emelkedik, szélessége pedig egy autónyi. A meredek rész, mivel eső után voltunk, nagyon csúszós volt, mind felfelé mind lefelé, ezért itt nagyon óvatosan közlekedjünk, főleg ha a vártaxi is éppen akkor közlekedik. A látogatásom napjának reggelén borongós, rossz idő volt, de reggeli után elállt az eső és elkezdett javulni az idő. A várlátogatás szempontjából ez azt jelenti, hogy kezdetben nagyon kevesen voltak a várban, de ahogy jobbra fordult az idő egyre többen lettek.
A várba a belépőjegy felnőtteknek 1.500,- Ft, diákoknak 500,- Ft-ba kerül, a várat ebben az időszakban reggel 8:00 és este 19:00 óra között lehet látogatni. A várhoz vezető úton kiváló kilátás nyílik a városra, a hotelre és a környező tájra, amelyet a vár bástyájáról még inkább élvezhetünk, mert semmi sem zavarja a kilátást. A pénztárhoz közeledve két kutyát lehetett látni és az ugatásukat hallani a vár fokáról. El voltak zárva, de a vár körbejárásakor többször beléjük lehetett botlani, néha olyan lehetetlen szituációban, hogy a perem szélén álltak. A várban több helységet rendbe hoztak már, de a renoválás még a mai napig tart.
Így látható a darabontok (várvédők a kapunál) szobája, a várkápolna, a sütőház és az étkezde, vár makett kiállítás, fegyver- és régészeti kiállítás. Kialakításra került egy büfé is, ahol hűtött italok és lángos is kapható.
Térítés ellenében lehetett lovagolni és íjászkodni. A korhűség végett kialakítottak egy kis állatfarmot is, amelyben pónilovak, nyuszik, kecskék, egy pici malac, egy borz és egy láma kapott helyett. Mivel nagyon sok gyerek volt aznap a várban, ezért ez egy közkedvelt és zsúfolt helyszínnek számított. A várfalakra szinte mindenhol fel lehetett menni, meg lehetett mászni azokat. A kilátás pedig pazar élményt nyújt. Erre a fakultatív programra, attól függően, hogy gyerekkel, családdal vagy csak egymagunk megyünk, közel 2 óra hosszát lehet kalkulálni.

Ha Sümegre látogatunk, vagy csak átutazunk rajta feltétlenül szánjunk időt a vár megmászására és bevételére, és ha elfáradtunk vagy megéheztünk a nagy menetelésben, akkor térjünk be a Várcsárdába, ahol kiváló magyaros ételeket lehet elfogyasztani, megkóstolni. Ezt sajnos nem tudom megerősíteni, de nem azért mert rossz lett volna, hanem mert nem próbáltam ki.

A témához kapcsolódóan az alábbi két élménybeszámolómat ajánlom az olvasó figyelmébe:
"Lovagi torna és vacsora" :http://sebajtobias.blogspot.hu/2012/08/lovagi-torna-es-vacsora.html
"Kapitány Hotel, Sümeg": http://sebajtobias.blogspot.hu/2012/08/kapitany-hotel-sumeg.html