Oldalak

Keresés

2023. október 27., péntek

Az USA keleti partja, 3. rész: New York City

A Philadelphia-i szállásról metróval jutottunk ki a vasútállomásra, ahová időben szerettünk volna kiérni, mert a környéken a metrót éppen felújítják és lehet, hogy több időbe telik még megtaláljuk a megfelelő vágányt. A vonat pontosan indult és 1,5 órával később meg is érkeztünk a new yorki Penn station-re, amelyet MoynihanTrain Hall néven is ismerhetünk. Azt terveztük, hogy innen, a 34th utcától a 40th utcában található szállodánkig sétálunk. Az időjárás picit esős volt, de elment és az a 6 utca távolság hosszabbnak tűnt, mint nappokkal később egy ugyanekkora táv. A szállodánk a TBA Times Square volt, amelyet idő közben átneveztek Delta Hotel-é, de könnyen megtaláltuk és a poggyászok leadását követően bevettük magunkat a városba, amely elsőre igen igen zsúfoltnak, nagynak és zajosnak tűnt. Az alábbi útvonalon kezdtünk el sétálni és jártunk be sok szép helyszínt, ahol fényképeket készítettünk:

• ChrylserBuilding: a város egyik jellegzetes épülete, felhőkarcolója.
  • Grand Central Terminal: a vasútállomás, amely a legtöbb a városban játszódó filmben benne van. Tényelg olyan ikonikus élőben, mint a filmeken vagy a képeken. Rengeteg ember, nagyobb részük turista.
  • RockefellerCenter: több épületből álló bevásárlóközpont és irodaház együttes. Az épületek között a téren korcsolya pályával és az ünnepek alkalmával karácsonyfával. Ezekben az épületekben található az NBC tévétársaság székháza és a Radio City Music Hall is. A főépület aljában éttermek találhatóak, míg a szabadban a pálya, amelyet nemcsak télen lehet használni.
  • LEGO Store: a Rockefeller Center egyik épületében található, kétszintes üzletben szinte minden lego szett megtalálható és még egyedi összeállításokkal is találkozhatunk, úgy mint egy sárga taxi, vagy éppen Hulk.
  • Trump Tower:
  • Plaza Hotel: A Central Park déli sarkánál található ez az épület, amelyet a Reszkessetek betörők 2 című filmből lehet ismerős szintén több filmben is láthattunk.
  • Carnegie Hall: a híres koncertterem, éppen renoválás alatt volt.
  • Times Square: először nappali fényben láttuk, rengeteg emberrel és üzlettel, de az igazi arcát sötétben, éjszaka mutatja meg. Akkor sokkal többen voltak és a fényszennyezés leírhatatlan.
  • Intrepid Sea and Space Múzeum: A Times Square-től kisétálltunk a Hudson folyó partjára a 46th utcán, amelynek végén található ez az anyahajó. Nem mentünk be, csak kívülről csodáltuk meg ezt az óriási monstrumot. A fedélzetén egy Concorde és egy űrrepülőgép is helyet kapott, ám ezek csak bentről láthatóak, nem úgy mint az F14-es Tomcat harcirepülőgép.
  • Carlo Bakery: Magyarországon a tévéműsorból ismerhetjük Buddy-t a cukrászt, aki tortacsodákat készít és a városi boltja pont a szállásunk mellett volt a buszpályaudvar aljában. Számunkra két süteménye volt ami mindent vitt, az egyik az eredeti Canoli, a másik a Lobster Tail (homár farok). Ezt ne hagyjuk ki ha a városban járunk vagy lehetőségünk van rá.

Másnap korán nekiindultunk, mert 9 órára volt jegyünk a Liberty Islandra és az Ellis Islandra, amelyre a hajó Manhattan déli csücskében található Battery Parkból indult, ahová az 1-es metróvonallal tudunk eljutni. Bár előre vettünk jegyet, de belépéskor a jegypénztárhoz irányítottak, ahol kaptunk egy karszalagot és a belépőjegyeket. A karszalag azért kell, hogy a szabadság szoborba fel tudjunk menni, mert ott ezzel különböztetik meg a látogatókat, illetve csak egyszeri felmenetelre jogosít és a talpazatban levetetik velünk. A hajóra történő beszállást szintén átvizsgálás előzött meg, majd a három emelet egyikén vártuk, hogy a hajó átérjen Manhatten-ből először a Liberty Islandra. Tapasztalatunk szerint érdemes itt minél előbbi időpontra jegyet venni mert 30 percenként érkezik egy tele hajó és rövid időn belül tömeg lesz, növelve a várakozási időt. ez jó időzítés volt a részünkről, így egyből mentünk fel a kilátóba, de előzetesen a táskát le kellett tenni egy csomagmegőrzőbe. A szobor és a talapzat találkozásánál lehet kimenni és körbe nézni, fényképeket készíteni, majd a szobor belsejében a korona felé vettük az irányt, 160 csigalépcsőn keresztül érjük el a csúcsot. Ez tényleg szűkös és fentről nincsen jobb kilátás mint odalentről. Ez a plusz kör nyugodtan kihagyható.

Miután kijöttünk a szoborból, egy sétát tettünk a szigeten és lencsevégre tudtuk kapni Brooklyn-t, Manhattan-t vagy éppen New Yersey-t. Míg várakozunk a hajóra, amely átvisz Ellis Island-ra, addig meg tudunk tekinteni egy kiállítást arról, hogy mi is a története a szobornak, hogyan is került oda ahol most van, vagy válogathatunk egy emléktárgyat az ajándékboltban, illetve megkávézhatunk a szobor árnyékában. A hajó pár perc alatt átvisz a szigetre, amely a bevándorláskor kapott kiemelt szerepet, hiszen az Európából érkezők itt tudtak az országba bejutni, ha engedélyt kaptak rá. Ma már történelmi emlékhelyként funkcionál, bemutatva és magyarázva az akkori helyzetet és hátteret. Itt 12 millió ember tudott az országba belépni és végig mehetünk mi is azokon az állomásokon, miken az ideérkezőknek kellett. Az alsó szinten kiállítások, színházterem és ajándékbolt kapott helyet, míg a felső emeleten található az a helység, ahol az emberekről döntöttek, hogy bemehetnek e vagy sem. A karzatról pedig kisebb helységek nyíltak, amelyekben az alvóhelyeket alakították ki. Díj ellenében van lehetőség az adatbázisban keresni esetleges leszármazottak, rokonok után kutatni. Gondoltak a régi módszerek kedvelőire is, készült egy emlékmű is, amelyre felvitték az összes nevet aki itt belépett az országba ABC sorrendben. A túra hossza tőlünk függ, de egy délelőttel kell számolni, ha nem is mindent de sokat szeretnénk látni a szigeteken.

Mivel a harangszó már elmúlt mire visszaértünk Manhattenbe, így egy Subway szendvics ebéddet követően az alábbi útvonaltervet követtük:

• Bika szobor a Wall Streeten: egy urban legenda szerint, aki a bikatökét megsimogatja annak szerencséje lesz. Így érthető volt az óriási sor, akik erre vártak, miközben a másik oldalról meg lehetett jobban közelíteni és kiváló képek készülhettek, ismeretlenek nélkül a háttérben. Ez egy kis tér sarkán áll, pár utcára a Tőzsde épületétől.
  • Trinity Church: A nemzet aranya című filmből lehet ismeretes a helyszín, itt találták meg ugyanis a kincset, pontosabban a templom alatt. A templom kertben ismert történelmi személyek sírjai találhatóak, mint például Alexander Hamilton vagy JohnWatts.
  • Tőzsde épülete: a Trinity Church-től egy utcára található az impozáns épület, amely előtt éppen tüntettek egy légitársaság alkalmazottai. Ez is egy piciny épület a felhőkarcolók tövében van. Alig lehet rendesen lefotózni, mert szűk utcában van..
  • One World Trade Center: a régi ikertornyok helyén ma emlékmű (911 memorial) áll, amelyre ez az épület tekint le. A téren helyett kapott egy kiállítás is, amely a tragikus napot mutatja be, díj ellenében látogatható. Az emlékművek monumentálisak és elég nyomasztóak, az életüket vesztett emberek neveit pedig körbe az emlékművön kőbevésve olvashatjuk.
  • Brooklyn bridge: gyalogosan fel lehet menni erre az impozáns hídra, amely Manhatten-t köti össze Brooklyn-nal. Az első pillérig felsétálltunk a nem túl széles gyalogúton, amelyen csak úgy hömpölygött a tömeg, ahonnan csodás a kilátás és lehetőség nyílik csodás képek készítésére, illetve az alattunk elmenő forgalom megtekintésére. Szépen látszott Manhatten, a másik irányba Queens és Brooklyn.

A napunk igen-igen tartalmas volt, élményekkel teli, de koránt sem volt vége, ugyanis jegyet vettünk a Hamilton című előadásra a Richard Rogers színházba, a Broadway-n. Szenzációs darab, csodálatos előadásban, mindenképpen ajánlom, hogy a Broadway-n nézzünk meg egy darabot ha a városban járunk. A színház a 46th utcán található, alig néhány házra a a Times Square-től, így éjjel is kilátogattunk, ahogyan azt korábban is írtam, csodálatos érzés és látvány fogad. Megkockáztatom, hogy több ember volt ott mint nappal, a világító táblatestek erősen bevilágítják a teret és a környező utcákat, mintha fényes nappal lenne. Kihagyhatatlan, ugyanakkor a rengeteg ember és fény nyomasztó, sok, de óriási élmény. Nem szabad kihagyni.

A következő napot kényelmesen kezdtük, mert csak 10 órára kellett az Empire State Building-hez érni. Szerettük volna a várost a magasból is megtekinteni és ehhez a sok lehetőség közül erre esett a választásunk. A szállástól a piros 1es metróval mentünk egy megállót a MadisonSquare Garden-ig és onnan gyalogoltunk egy kicsit a felhőkarcolóig. Az épületbe több féle jegy közül lehet választani, a mi választásunk egy AM-PM nevűre esett, amellyel a délelőtti órákban illetve a zárást megelőzően 1,5 órával tudunk felmenni, így nappal és éjjel is láthatjuk a várost a 86-dik emeletről. Sokkal korábban ne menjünk oda, mert nem fog beengedni minket az rendszer. Van egy kilátó még a 101-dik emeleten, de úgy ítéltük meg, hogy az alacsonyabb pontról is nagyon szép kilátás nyílik. Míg befelé haladunk a lift felé egy hosszú kiállításon keresztül vezet az utunk, ahol megtudhatjuk az építésének történetét és hogy mely filmekben szerepelt. A kijárat egy ajándékbolton keresztül vezet, ahol be tudjuk szerezni a relikviákat. Az épület aljában van egy Target élelmiszerbolt is, ahol a helyi édességeket tudjuk megvásárolni.

• Flatiron Building: az Empire State Buildingtől 10 utcányi séta távolságra található déli irányba ez az épület, amely nevét jellegzetes alakjáról kapta, a háromszög alakú vasaló formáról. A közelben található egy Harry Potter ajándékbolt (22nd street) és a “The Friends Experience” kiállító hely is a 23rd és Lexington utcák sarkán.
  • Ghostbusters Headquarters: A 23rd utcai Piros 1-es metrómegállótól a Franklin streetig utaztunk, majd pici sétát követően megtaláltuk a filmben főhadiszállásként használt tűzoltó állomást. Itt nem volt tömeg, így könnyen tudtunk képeket készíteni.
  • Chinatown és Little Italy: A Franklin street-től egy hosszabb séta következett a város Chinatown és Little Italy városrészeibe. A kínai negyed hozta az Európában is megtapasztalt építészetet, illatokat, kirakatokat és utcai zsúfoltságot. Az olasz negyeddel jól időzítettünk, mert éppen akkor kezdődött San Gennaro ünnepe és ez azt eredményezte, hogy egy utca teljes hosszában le volt zárva, mindenki az utcára ment és ott főztek és ünnepeltek, miközben a járókelőket invitálták, hogy fogyasszanak náluk.
  • Dakota-ház: a Central Park mellett a 72nd utcai metró állomásnál található. Ebben a házban lakott John Lennon és ezen ház kapualjában lett merénylet áldozata. Tábla ezt nem jelzi sehol, az épület egy a többi közül. A Central Park-nak itt is van egy oldalsó bejárata, amelytől a Beteshda szökőkútat meg tudjuk közelíteni könnyedén. Néhány képet készítettünk, de nem időztünk sokat és elkezdtünk vissza sétálni az 59th utca irányába, majd a times Square-en keresztül a szállásra megpihenni, mielőtt az esti fényben a magasból újra látjuk a várost az Empire State Building tetejéről, majd egy esti Times Squarrel zártuk a napot.

A következő nap az utolsó reggel volt New Yorkban, mert este már jöttünk vissza Európába, de egy kis császkálást még belefért az időnkbe. Reggel kicsekkoltunk a szállodából, a bőröndöket ott tudtuk hagyni és nekivágtunk. Egy 40th utcai bagelesnél reggeliztünk, ami nagyon finom volt, és a 40th utcán kisétálltunk az East River folyóhoz, ahol az UN főhadiszállása található. A környező épületekben az országok nagykövetségei vagy képviseletei találhatóak. Innen visszaérkeztünk a Rockefeller Centerhez, majd a Times Square-hez, ahol metróra ültünk és elmentünk a Jóbarátok című sorozatban ismert házhoz, amelyről azt mondják, hogy ez van a vágóképen. Ezzel lehet vitatkoznék, mert nem igazán hasonlít szerintem. Ehhez a “Christopher St-Sheridan Square”-en kell leszállni és a Grove és Bredford street kereszteződésig kell menni. A ház aljában található egy étterem, a Little Owl, talán azt könnyebb követni, de meg fogjuk találni, mert nem leszünk egyedül ezen a sarkon. Az utazásunkat a Times Squaren zártuk, ahol éppen iskolásoknak volt streetball szervezve az NYPD által, és az idősebb korosztályoknál egészen színvonalas mérkőzéseket is láttunk, és ezzel zártuk a keleti parti kirándulásunkat.

A hotelben felvettük a bőröndöt és egy taxiba szálltunk, amely $85 dollár fejében kivitt a JFK reptérre. A távolság időben nem sokkal volt kevesebb mint 1 óra, szóval ez távolság. Alternatíva lehetett volna a metró, az UBER vagy a szálloda taxija, de szeretnénk kipróbálni egy sárga taxit. Ez már nem a megszokott benzinfaló, amelyet a filmekből ismerünk, hanem egy hybrid volt, de így legalább Queens-t is megcsodálhattuk. A reptéren arra számítani kell, hogy nagyon hideg van, mert a klímát nagyon alacsony hőmérsékleten üzemeltetik. Tapasztalat, hogy ha a duty free shopban vásárolunk bármit, azt nem fogják odaadni a pultnál, hanem akkor kapjuk csak meg, ha a gépbe szállunk be. Ennek valószínűleg adózási okai vannak, de annak furcsa, aki nem ehhez szokott.

Egy nagyon tartalmas kalandot éltünk meg mindhárom városban. Sokat megtudtunk az amerikai történelemről, az elnökökről és a függetlenségi háborújukról és láttuk, hogy alig néhány órás vonatozásra egymástól mennyire eltérően élnek az emberek. Kétségtelen, hogy ez egy társadalmi esettanulmány is volt számunkra és talán megértettünk jó pár dolognak a hátterét, mikéntjét is. Remélem hasznos infókkal tudtam szolgálni, kalandra fel!