A Ferihegyi repülőtérre, amit napjainkban csak Liszt Ferenc Nemzetközi Reptérként emlegetnek, az ember általában utasként érkezik,
nyaralás vagy üzleti út céljából. Feladjuk a csomagunkat, megkapjuk a beszállókártyát, majd néhány órát eltöltünk a
SkyCourt-ban mielőtt a gépre szállnánk, hogy úti célunk felé vegyük az irányt. A visszaúton
pedig már alig várjuk, hogy hazaérjünk, így a lehető leggyorsabban elhagyjuk a
reptér területét. Ebben a bejegyzésemben a repteret egy másik oldaláról ajánlom, amelyhez nem kell
becsekkolni vagy elutazni.
A 2-es terminál mellett ugyanis
található egy repülőgép történeti emlékpark, az Aeropark. Arra hivatott, hogy a
magyar légi közlekedés elmúlt több mint öt évtizedét bemutassa, ismertesse. A
parkot többféleképpen lehet megközelíteni. Tömegközlekedéssel a 200E jelzésű
autóbusszal, amely a Kőbánya-Kispest állomásról indul, gyakorlatilag a Köki Terminálról és a 2B érkezési oldalára
érkezik. Ez a lenti rész, és a megálló a reptér közepén található. A buszról
leszállva a busz menetirányának megfelelően kell tovább haladnunk a 2B terminál vége felé, ahonnan már láthatóak a
repülőgépek a távolban. Utunkat abba az irányba kell folytatni a kiépített szilárd
burkolatú járdán. A park felé haladva jobb kéz felöl láthatjuk a ferihegyi
Holiday Parkingot, amely az autós módja a park megközelítésének. Ide be kell hajtani a
sorompón, mintha a parkolóba mennénk. Fontos, hogy ingyenes a látogatók számára
a parkoló, tehát távozás előtt a pénztárnál érvényesítsük a kártyát úgy, hogy
ne kelljen kifelé menet fizetni. A park nyitva tartása eltérő, hétköznap
rövidebb (9-18h), míg hétvégén hosszabb (9-20h), amelybe a belépés 1500 Ft/fő
egy felnőttnek.
A bejáratnál több információs
táblát is találunk, amelyből hasznos információkat tudhatunk meg a parkról és a
repüléssel vagy a reptérrel kapcsolatosan. A pénztár épületében található egy
büfé, mellette egy kiülős rész, ahol megpihenhetünk dolgunk végeztével vagy éppen erőt gyűjthetünk a körbejáráshoz. Van árnyékos és napos része is, az előzőhöz az egyik gép szolgáltatja az árnyékot. A büfében szinte minden megtalálható, sör, üdítő,
fagylalt vagy éppen kávé, és az árak nem tűntek vészesen Földtől elrugaszkodottnak.
Az Aeropark webshop-jában található termékeket itt meg lehet tekinteni élőben
is. A pihenőnél található egy repülőgép szimulátor is, amely egy régi
buszban van kialakítva, és kipróbálhatjuk légi járművezetési képességünket,
biztonságos körülmények között. Bár kiírva nincsen, de délben szünetet tart, vagy mondhatnám úgy is, hogy az
alkotó és a gép is pihen. A legtöbb gépnél magyar és angol nyelvű leírás
olvasható, amely elsősorban a gép típusról ad tájékoztatást, másodsorban pedig
a konkrét gépről mond el hasznos információkat, valós történeteket.
A főbb látnivalók, kiállított
eszközök (gépek és földi kiszolgálók) a teljesség igénye nélkül:
- IL-18V (HA-MOA)
- Aerotrack 18.02 (11-es számú) vontató
- TU-134 (HA-LBE)
- Volvo DeIcing Machines (jégmentesítő)
- TU-154 (HA-LCG)
- Catering Truck
- TESLA radar: egy vízszintes és egy függőleges síkból áll, és így kellet a pilótának a 3D-s képet összerakni landoláskor
- Hajtómű
- JAK-40 (HA-YLR)
- IL-14T (HA-MAL)
- An-2 M (HA-MHI)
- Li2 (HA-LIQ)
A fenti gépekről és berendezésekről egy egy történetet a helyi idegenvezetők, múzeumőröktől meg lehetett tudni. Így derült fény arra, hogy a TESLA radar mellett egy IL-18-as lezuhant és felrobbant, majd a gép szilánkjaiból több a radarba fúródott. A mai napig látni a darabokat, ha a nap megfelelően világítja meg. Nálam rossz volt a Nap állás. A hajtómű esetében is megtudtam egy érdekes történetet. Pár évtizedet kell csak visszarepülni az időben. Egy külföldi gép landolt itt abból a célból, hogy hajtóművet cseréljenek benne, ami meg is történt, de a kiszerelt hajtóművet itt hagyták. Hosszú évekig, évtizedekig itt állt a vámraktárban, mígnem átszállították a parkba. A kiállított Li2-es gépből egy darab létezik, amely még a levegőbe tud emelkedni. Ez Budaörsön található, amely egyébként a Made in Hungária című filmből is ismerős lehet.
A repülőgépekre fel lehet menni és még a pilótaülésbe is bele lehet ülni. A fülkék nincsenek
állandóan nyitva, azokat a park két munkatársa nyitja és zárja, viszont így
lehetőség van velük közvetlenül beszélgetni, megtudni a magyar repülés
történetéről néhány információt. Abban biztos vagyok, hogy az ő elmesélésük
nélkül nem lett volna ilyen emlékezetes a látogatás, és így látatlanban név
nélkül is köszönet Nekik érte. Innen tudtam meg például, hogy mit jelent a „műszaki előtér” vagy azt, hogy egy repülő életében mik azok a szempontok,
értékek, amiket figyelembe vesznek ahhoz, hogy meddig lehet szolgálatban egy
gép, azaz meddig repülhet. Ehhez 3 dolgot néznek úgymint a repült órák számát,
az életkort és a leszállások számát. Ez a célérték géptípusonként eltérő és
„vagy” kapcsolat van köztük, azaz bármelyik teljesül, akkor nem repülhet
többet. Az itt lévő gépeknél mindhárom teljesült.
A bejáratnál az egyik plakát azt
hirdeti, hogy lehetőség van a reptéren egy több órás, buszos reptéri körbevezetésre.
Ehhez előzetes bejelentkezésre is szükség van, amit a honlapon keresztül lehet
megtenni. Fontos, hogy a reptéri szabályokat kell betartani. Mivel akkor
értesültem először erről a lehetőségről, tapasztalatokról nem tudok beszámolni,
de megvan a bakancslista következő tétele.
Fedélzetre fel, jó utat!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése